Oman merkin suunnittelu

Kirjainmalleja nimeilyyn 1900-luvun alusta (Törnudd: Uusi käsitöiden oppikirja)



Millaisia mielikuvia haluan merkilläni synnyttää? Merkki voi kuvastaa niitä asioita, joita pidän tärkeänä, millainen olen tai millainen haluaisin olla.  Mitä haluan merkilläni kertoa itsestäni ja persoonastani?


Signeerauksen tai logon tarkoituksena onkin osoittaa, kuka tekijä on. Tunnuksen ulkonäkö tai tyyli kuitenkin samalla myös herättää mielikuvia katsojassa ja kertoo näin jotain tekijästään.



Kuvailmaisun keinot merkin suunnittelussa

Kuva, kuten kirjain, monogrammi tai logo, rakentuu kuvapinnalle (esim. paperille tai kankaalle) eri tavoin rytmitetyistä pisteistä, viivoista, väreistä ja valööreistä (eli väri tummuusasteen vaihteluista), joiden avulla pintaan muodostuu erilaisia muotoja.

Logossa tai tunnuksessa viesti välittyy sekä sen yksityiskohtien että yleiskuvan kautta. Viesti välittyy parhaiten kun merkki on sekä ymmärrettävä että kiinnostava. Merkkiin ei siis kannata kasata liikaa yksityiskohtia vaan miettiä, mitkä elementit ovat sanoman tai tarinan kertomisen kannalta olennaisia. Ymmärrettävyyttä lisää se, että merkissä käytetty tyyli, sommittelu ja muodot (muotokieli) tukevat sanomaa. Myös värit toimivat viestin viejinä. Yksityiskohtien on hyvä olla sopusoinnussa halutun tarkoituksen kanssa: oleellista merkissä on sanoman tai tarinan välittyminen. Jos haluan merkkini kuvaavan luonnonläheisyyttä ja rauhaa, en varmaankaan yritä tehdä sitä neonväreillä ja terävillä kulmilla vaan ennemminkin etsisin pehmeitä kaarevia muotoja ja murrettuja värejä.

Sijoittelu
Monogrammeissa kirjaimet ovat sijoittuneet usein toistensa päälle ja kietoutuvat tavalla tai toisella yhdeksi kuvioksi. Kirjaimet voi myös astettaa vain osittain päällekkäin tai irti toisistaan. Valitusta tyylistä riippuen kirjaimet voi esittää hyvin pelkistetysti tai kirjainten sisään ja ympärille voi lisätä esimerkiksi geometrisia tai luonnonaiheisia ornamentteja, nauhoja, rusetteja tai vaikka eläimiä. Oma tunnus voi kuvata myös omia harrastuksia tai huumorintajua.


Muoto
Kirjainten muodot voidaan esittää pinnassa kaksiulotteisina tai kolmiulotteisina. Ne voivat olla teräviä, kulmikkaita tai pyöreitä, selkeästi rajoitettuja tai rajoiltaan epämääräisiä. Geometriset muodot ovat selkeitä perusmuotoja kuten kolmio, suorakulmio, ympyrä tai neliö. Epäsäännölliset orgaaniset muodot koostuvat kaarista. Kiteytymättömän muodon rajat ovat epätarkat, ja muoto tai hahmo muodostuu tällöin kuvaelementtien läheisyydestä tai jatkuvuudesta. Muoto voi olla hyvin suoraviivainen ja sisältää vain suoria linjoja, tai koristeellinen ja runsas. Muoto voi tuntua raskaalta tai keveältä, eteeriseltä. Painavassa muodossa osaset ovat tiheämmässä kuin kevyessä muodossa.Muotoa ympäröivä tila muodostaa negatiivisen muodon.



Liike ja jännite
Muotojen vaihtelulla ja sijoittelulla saada aikaan liikettä ja jännitteitä. Samankaltaisten asioiden kuten viivojen, muotojen, välimatkojen, värien ja valöörien säännöllinen toistuminen luo sidotun rytmin. Vapaassa rytmissä toistuminen on epäsäännöllistä. Vaikutelma liikkeestä syntyy mm. vinoista tai aaltoilevista viivoista, hahmon toistamisesta ja moninkertaistamisesta ja epäselvistä ääriviivoista. Myös vastakohdat tuovat kuvaan jännitettä, tapahtumaa ja eloa. Vastakohtapareja ovat esimerkiksi pieni-suuri, kevyt-raskas, vaalea-tumma, yksi-monta, lepo-liike sekä avoin-suljettu. Jännitteet tekevät kuvasta huomiota heättävän ja mielenkiintoisen. Symmetrian avulla sommitelmasta saadaan paikallaan pysyvä ja rauhallinen.

Asetelmaan voi luoda syvyysvaikutelman mm. kappaleiden koon avulla: pienempi kappale näyttää olevan kauempana. Vaikutelmaa vahvistaa, jos kappaleet on asetettu osittain päällekäin. Osittain peitetty ja toisen kappaleen takana oleva kappale näyttää olevan kauempana. Myös kappaleen varjostus sekä kappaleen heittämä varjo lisäävät syvyysvaikutelmaa.


Värit
Myös väreillä on vaikutuksia sommitelmaan. Musta vetäytyy ja saa kappaleen näyttämään pienemmältä. Valkoinen väri avartaa. Lämpimät ja kirkkaat värit kuten oranssi, punainen ja keltainen työntyvät katsojaa kohti kun taas tummat ja murretut värit painuvat taakse. Puhtaista väreistä violetti on kaikkein tummin ja se näyttää uppoavan syvyyteen. Violettia voikin määrällisesti käyttää muita värejä enemmän ennen kuin se saa huomiota. Mustaa vasten muut värit näyttäytyvät voimakkaina ja kirkkaina. Vihreä vaikuttaa rauhoittavasti kun taas lämpimät värit kiihottavat aisteja. Värit vaikuttavat myös tunteisiin ja niihin liittyy erilaisia kulttuurisia merkityksi. Punainen esimerkiski merkitsee vaaraa ja valkoinen puhtautta.






Lisätietoa sommittelusta ja väreistä:

Heikkerö, M. 2001. Taiteilijan kuvakirja. Helsinki: Otava.
Albers, J. 1991. Värien vuorovaikutus. Helsinki: Vapaa taidekoulu.
Wetzer, H. 2000. Värivaaka. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.